Wednesday, January 27, 2010



I start my work quite early today even though technically I'm already working since 8 am yesterday morning and will continue working till 5pm later on the day. Something struck me straight when was on my way to work today and it is actually not something that is unusual in this country.

People inadvertently and consciously breaking the law without anyone care. Why? NO one will take any action to them except for a sporadic and minimal enforcement activity. Of course I'm talking about something very small that is smoking in the public area and worst more in the lobby area of a big hospital. Not only the outside people, even the staff also noted to be happily smoking in the hospital compound. Small indeed the act and it doesn't cause any harm towards anyone in the short term except for the bad smell and the strayed cigarette buds that they throw away.

It is the normal thing in the area as no one will care to give them compound or to take action even though technically there is a law that anyone need to abide. Once I ask want of a staff that has power to enforce the law why they are not doing their job. The answer is very simple: The perpetrator don't even care and worst more, they will scold them back. The worst scenario: the perpetrator will sabotage you as revenge in many ways because they know who you are and where you work. The result: The enforcer afraid of the perpetrator and the perpetrator are free to overrule the law with their discretion. Fair? Don't even start to talk about that word here.

And there are hundreds of laws that is considered small and menial that is being consistently ignored making the slogan of 'nothing is bigger or higher than law' like a filthy dirty joke. Are we talking about becoming the first class country than? That should be rethink. I would say that we need to reclassify the 3rd class country first to third class country A, B and C. Should we start from C? obviously.

When read the paper this morning, it is worst. One of the senior person in one of the political party. An ex senior minister talking about not to carry on to crack down the illegal workers and to postpone the plan for the sake of the profits of the perpetrator who give this illegal worker the job. What the heck is he talking about is incomprehensible. This are the people who suppose to support the effort but somehow he is the one who are trying to make it more comfortable for the law breaker.

Those are the things that we teach the younger generation in our country. We have tonnes of laws but the enforcement and the attitude towards the law are pathetic. Don't even mention about shariah law. It is worst than the civil. Everybody openly criticized their judgment without afraid of being reprimanded. No respect at all towards the law and the regulation.

Instead of enforcing the current law, we are always hear about new law being drafted and gazetted and the circle will only continue. The easiest escape route is, pointing fingers and blaming everything except the lawbreaker and the enforcer.

So do we think we can achieve class A with the attitude? Maybe during our great great great grandchildren if only we start now.

Saturday, January 23, 2010



For the past two or three weeks there is a really strong wind of news that the allowances for the government servants will be reduced or demolished namely the COLA and the housing allowance. In the net, many comments posted by mainly the one whom is affected directly by this possible new progress or for many of them: regress and redressed.

Of course, when this kind of news circulating, there are a lots of disgruntled and grumbling people on the ground and of course it is seen as something that very unpopular move by the current government. While there are a lots of talks regarding the government trying to save money, no one will expect that their own income will be cut to save the money for the sake of the government. This kind of 'prudent spending' by the government will surely make most of the people unhappy on top of the generalized reduce of budget especially in the critical and important area namely the health and education (except for the newly launched 'permata negara' program which is spearheaded by non other than the wife of our prime minister)

Unhappy is not actually the correct words because the ill feeling goes deeper than that. While almost everything that is essential is going up in price, no one will expect their salary will be cut instead of being raised up. But the rot should stop fast. As many Malaysian knows that our country is running with a deficit budget for a record 13 years on the road way back to at least 1997. Deficit budget means that every year we are running in negative not having money for the future but instead having building debt on the way.

Is this the global phenomenon? No. our neighbors in the ASEAN country is having a better record than us. Are we suppose to be like them? Yes because we are a net petroleum exporter on top of rubber and palm oil. We are supposedly making profits every time this commodities increase in market values. Where the profit goes than? The most comfortable answer is we are using the money for subsidies and bla..bla..bla..

So why do we need to cut/reduce or take back the allowances of the government servants? The answer is simple. Firstly: allowances is not the servant's downright privilege. It is up to the government whether to pay them or not. Secondly: They are supposedly the one to be sacrificed first for the sake of the general rakyat. Of course many of the people out side the circle will be more than happy to hear this news because this government servants is a ready made scapegoat for everything inefficient about the government. Blaming the politician or the minister? Forget it. Thirdly: They have no where to run. No choice. Fourth: Give them a bonus of a month or two end of the year and a number of them will be more than happy and totally forget about this. Sound familiar? Malaysian mudah lupa.

Does this thing will happen? Few of my colleague already read the circular in other ministry regarding the reduction/taking back the COLA. There is still possibility that this is not true or maybe they are trying to test the reaction by sending the rumor to see how the people react. And expertly allay the fear by tracking back or maybe some increment. Is it possible? Increment? unlikely.

Ready for a brace of more and more stingy spending than. Be more prudent and be more careful when spending because we will never know what is in the bag for us. Nothing is ours in the world so instead of cursing and shouting to the deaf ear, why not we turn to the ever and forever will listen to you. Allah.

Do pray that Allah will help us to make sure that in the near future we will never need to face with this efficiently inefficient governor ever again. May Allah show us the way.

Thursday, January 14, 2010


bagaimana saya mahu memulakan ya?

hari ini hati saya diserang rasa gusar lagi..

"doktor, badan saya sakit-sakit..sudah sebulan lebih..kalau sedang duduk, untuk bangun berdiri saya memerlukan seseorang untuk membantu saya.." ujarnya memula bicara..

"puan pernah jatuh ke atau kemalangan sebelum mula rasa sakit?" soal saya.

dia tunduk..kolam matanya bergenang..

"err..ada, doktor..sebenarnya saya ada masalah peribadi..disebabkan tu saya kena pukul.." dia menjawab perlahan.

tangan saya yang sedang ligat menulis terhenti. di fikiran saya terlintas sesuatu yang tidak baik namun saya berdoa moga-moga sangkaan saya itu salah.

"boleh doktor tahu, siapa yang pukul puan?"

"suami saya, doktor.."

DANG! jangkaan saya tepat..

oh! kali pertama didatangi kes begini walaupun hakikatnya gejala sosial ini bukan lagi baru di dalam masyarakat membuatkan saya tergamam dan bingung seketika..

ibu kandungnya sudah meninggal dan ayahnya telah pun berkahwin lain..
dia bersekolah setakat tingkatan 3..dia berkahwin 4 tahun lalu dan sekarang dia berumur 18 tahun..dia baru saja melahirkan anak kedua 45 hari yang lalu..

ah..saya masih gusar dan bingung..mahu menulis pun sugah kehilangan kata-kata..

akan di sambung bila hati kembali tenang..

Sunday, January 10, 2010

saya nak menang posh sunglass..;)


kali pertama nak masuk contest..mungkin jauh berbeza dari isu2 yang pernah ditulis dalam blog ini sebelum ini..enjoy!!! :)


Suatu malam, saya terjumpa Dayah buat posting ini. Tiba2 terlintas difikiran saya untuk buat double contest at the same time. Thanx Dayah atas ilham bernas ini. Okeh guys...sesiapa yang jawab soalan2 di bawah layak untuk menerima 60% diskaun atas bingkai2 yang diletakkan dalam blog Uwaiys Optometrist. 60% dari harga jualan kami di kedai. Insya ALLAH dalam sebulan dua ini, kami akan menambah lagi gambar2 kaca mata untuk memaksimakan pilihan.

Lebih menarik, seorang dari kalian yang menjawab tag ini akan menerima sunglass Posh. Nanti saya akan upload gambarnya. Caranya

  • Buat satu entry dan dalam entry itu, jawab soalan2 yang Dayah reka. Saya hanya ubah sikit2 untuk menguji kefahaman anda.
  • Tagkan ia kepada berapa orang pun...tak kisah. Cuma tolong nyatakan, SAYA DI TAG OLEH......... (saya akan usahakan sunglass percuma juga untuk perujuk teramai cuma belum difikirkan yang mana satu jenamanya)
  • Jika anda telah buat entry dengan soalan2 itu, sila letakkan permalink anda di Uwaiys Optometrist sahaja. Tanpa permalink, anda akan terlepas tawaran hebat ini.
  • Sila copy paste keseluruhan entry ini ke dalam entry penyertaan anda.
  • Tarikh akhir tag ini untuk sesi pertama adalah 28 Feb 2010.

Soalan yang perlu dijawab adalah :

1. Sejak bila anda mula berkaca mata ?
2. Bagaimana anda tahu yang anda memerlukan kacamata ketika itu?
3. Berapa ‘power’ pada permulaan anda berkaca mata (anggaran)?
4. Jenis/bentuk kaca mata anda yang pertama?
5. Jenis/bentuk kaca mata anda yang terkini?
6. Berapa power terkini anda (anggaran)?
7. Berapa banyak koleksi kaca mata yang anda ada dari dulu hingga kini (anggaran)?
8. Jika anda ada sentiment tidak suka berkaca mata, sila nyatakan sebab musababnya.
9. Yang mana anda lebih gemar. Kaca mata atau contact lens? Kenapa ?
10. Optometrist pilihan anda?
11. Pasangan anda berkaca mata ?
12. Apa pandangan anda pada kanak2 yang memakai kaca mata?

Tujuan tag ini adalah untuk saya menilai apakah layman's term yang biasa digunakan dan menilai kefahaman orang ramai tentang kepentingan memakai spek jika anda benar2 rabun.

1. Sejak bila anda mula berkaca mata ?
sekolah rendah..masa tu gatal- gatal mata nak pakai cermin mata kakak-kakak saya..pastu, bila umur 15 terus kena pakai cermin manat..hehehe...

2. Bagaimana anda tahu yang anda memerlukan kacamata ketika itu?
mula2 saya rasa sakit kepala..pastu ayah bawak pi check mata..then orang kat kedai spek tu kata saya kena pakai saya pun pakai je la...

3. Berapa ‘power’ pada permulaan anda berkaca mata (anggaran)?
err...100+? orang kedai spek tu kata mata saya silau...

4. Jenis/bentuk kaca mata anda yang pertama?
hohoho...retro style..bingkai plastik..kellesss...;)

5. Jenis/bentuk kaca mata anda yang terkini?
ermm.. saya suka pakai half-frame..bentuk square..

6. Berapa power terkini anda (anggaran)?
hmm..kalau tak silap 150...lama dah tak check mata..

7. Berapa banyak koleksi kaca mata yang anda ada dari dulu hingga kini (anggaran)?
rasa-rasanya dalam 6-7 kot...paling kerap pun 2 tahun sekali je tukar bingkai...:)

8. Jika anda ada sentiment tidak suka berkaca mata, sila nyatakan sebab musababnya.
eh..? saya sangat suka memakai cermin mata.. kalau mata saya tetiba dah tak rabun pun saya tetap nak pakai...:)

9. Yang mana anda lebih gemar. Kaca mata atau contact lens? Kenapa ?
suka pakai kaca mata sebab boleh cover mata saya dan saya nampak lebih smart..kononnya...hehehe...(en suami pun suka saya pakai spek mata..;)

10. Optometrist pilihan anda?
puan siti sifir...hahaha...bodek baekk punya...;)

11. Pasangan anda berkaca mata ?
a ah...lepas kena conjunctivitis baru sedar diri kata dia rabun..:p

12. Apa pandangan anda pada kanak2 yang memakai kaca mata?

saya ditagged oleh...diri sendiri..huhuhu...

p/s: cik puan siti..saya leh dapat spek free tak? hehehe

nak menang posh sunglass atau 60% discount untuk kaca mata? klik sitisifir

saya nak tagged rakan blogger saya KAKCHIK :)

Thursday, January 7, 2010



Inilah dia isu terhangat di pasaran sekarang ini. Dalam pada mahkamah memutuskan bahawa the Herald layak menggunakan nama Allah di dalam terbitannya, orang islam di negara ini berpecah kepada beberapa kumpulan. Kumpulan yang selama ini tidaklah berapa syariah friendly tiba-tiba inin menjadi hero dan menuduh sekumpulan lain yang syariah friendly tidak ada sensitiviti terhadap isu ini.
Itulah dia apa yang akan berlaku di dalam Malaysia untuk apa-apa isu sekalipun.

Orang Islam sudah terlalu sibuk untuk mengenakan orang Islam yang lain tanpa kembali kepada asas pokok perbincangan. Walaupun diketahui umum bahawa penggunaan nama Allah di kalangan bukan Islam ini sudah pun diberi pendapat oleh kalangan alim seperti dr Yusuf Al Qardawi, namun ia sebaliknya dipinggirkan. Keadaan ini dimanipulasi pula untuk kepentingan 'political mileage' pihak yang tertentu.
Apakah isu yang patut difikirkan bersama pada masa ini?

Pada pandangan peribadi saya adalah isu meningkatkan lagi kefahaman di kalangan umat Islam terhadap agamanya sendiri. Isu memajukan lagi sistem pendidikan agama di negara ini agar anak-anak kita tidak terkeliru dengan penggunaan nama Allah oleh agama lain. Isu memantapkan akidah anak-anak kita dan orang-orang kita agar tidak terkeliru dengan ajaran agama lain.

Kecelaruan dan kelemahan dalam sistem pendidikan agama menyebabkan anak-anak kurang keyakinan dan kurang penghayatan kepada perkara pokok agama. Apa yang lebih dipentingkan adalah samada mereka mampu dapat A dalam subjek ini atau tidak. Ditambah pula dengan kecelaruan fahaman sesetengah pihak yang menyebabkan agama ini tiada apa isimewanya berbanding agama lain.
Isu termudah: aurat, alkohol dan perjudian, dadah, maksiat dan sebagainya.

Mana mungkin kita mampu melindungi anak-anak kita dari anasir kesesatan jika sekiranya isu pokok pun mereka persoalkan. Apakah dinding pertahanan yang kita bekalkan kepada golongan ini jika sekiranya roh pendidikan agama itu tidak wujud pun dalam sistem kita?
Haruskah kita bersorak dan membuat bising dengan kerja-kerja pendakyah agama lain sekiranya di pihak kita pun tiada apa-apa usaha untuk menahan dan membalas balik serangan-serangan ini.

Lihat sahaja segala isu berkenaan Islam di negara kita ini. Siapa yang biasanya akan menjawab? Jika bukan golongan cendekiawan islam dari bukan kerajaan, tiadalah satu kenyataan dari JAKIM, IKIM dan sekutunya melainkan kenyataan mereka itu nampak memberi kelebihan kepada pihak memerintah.
Mengapa institusi agama ini dikekang dan diikat dengan segala macam kekangan dan sekatan? Bukankah mereka golongan cerdik pandai agama yang mestilah mahir dalam segala isu berkenaan agama ini? Mengapakah orang yang tiada kefahaman agama dan orang yang tiada jiwa agama diberi kebebasan bercakap tentang agama ini walaupun tidak layak?

wajar kita bising jika kita sendiri pun lemah longlai dan lembik tak bertaring?

Menggunakan agama sekadar bahan manipulasi membakar sentimen dan meraih sokongan.

Amat malanglah nasib golongan ini di sisi Tuhannya